Solen - vän vs fiende

Jag får ständigt frågan från människor om jag får sola och vistas ute i solen överhuvudtaget. Får och får.. Jag väljer att göra det ändå, jag tänker inte sluta leva mitt liv normalt pga min hudcancer men självklart tänker jag på det ständigt och skyddar mig noga. Det farliga är att bränna sig och det gör jag allt för att inte göra numera! 
 
Så, att tänka på när det gäller solningen i sommar (och överhuvudtaget):
  • Sola inte solarium. Det vet ni nog redan men strålarna är mycket värre där än den riktiga solen ute. Det var mycket tack vare att jag brände mig en gång enormt i ett solarium som jag fick min hudcancer.
  • Bränn er inte!! Använd solkräm! Det farligaste med solen är att bränna sig. Dessutom får du mycket finare färg med solkräm och huden förstörs inte lika mycket av solen då heller. För fula solmärken och ful hy vill ni väl inte ha i framtiden?
  • Tänk INTE "det händer inte mig". Vem som helst kan ha otur att få hudcancer, sen har vissa mer anlag till det än andra men det där med att hudcancer kommer med åldern är inte sant. Titta bara på mig, 15 år gammal var jag. 
  • Sola med måtta. Ingen mår bra av att sola för mycket eller för länge. Sola hellre kortare stunder, då är dessutom risken för att bränna sig mindre.
  • Är du minsta orolig över en leverfläck, gå till läkaren och kolla upp det! Bättre att kolla i tid :)
  • Vänj huden vid solen! Hög solskyddsfaktor de första dagarna och sedan kan man trappa ner till en lägre osv..

Kommentera inlägget här :