Kaos i Skogås

Jag har nog inte nämnt vart exakt jag bor, här i bloggen men jag bor söder om sthlm i en förort som heter Skogås. Skogås är en av de förorterna som drabbades av förstörelse nu under natten. Jag bor ca 30 sekunder från själva centrum, vilket känns väldigt skrämmande. Hela centrum är rökskadat och både Ica och vår matbutik (som jag jobbar extra i) har nu öppnat på eftermiddagen och tvingas sälja ut alla varor för 50% för att de inte kommer gå att sälja sen. Hela skogås befolkning står nere i centrum och krigar om att få komma in. Väktare tvingas putta undan kunder som vill in för att det inte finns plats i butiken, folk skriker på varandra och krigar om att få köpa så billig mat som möjligt. Löjligt tycker jag. För mig är det inte värt det, inte värt att köa en timme för att få hem lite billigare mat, men alla fungerar olika.
 
Hur som helst, det som händer just nu är hemskt, på alla sätt. Jag börjar nästan gråta när jag tänker på vad poliserna, brandmännen och ambulanspersonalen får stå ut med. De har familjer som vem som helst annars och de tvingas ta denna skit och stå mitt ibland allting. Ingen människa ska behöva stå ut med det de får göra nu. Jag finner inte ord. Förbannad. Arg. Ledsen. Besviken. Rädd.
 
Pratade med en kille som jag kände väl för ett par år sedan som jobbar som polis och han hade blivit tvingad att jobba över 18 timmar idag på grund av allt detta. Hela natten ska han tvingas stå mitt i allt kaos och försöka skydda oss andra. Han skrev till mig tidigare idag "Vad du än gör, Elin, så håll dig inne ikväll, lova mig det, för det kommer fortsätta i Skogås ikväll/inatt". Och självklart kommer jag göra det, men helst av allt skulle jag själv bara vilja gå ut och spöa skiten ur folk och hjälpa till, men det fungerar ju inte riktigt så.. Kommer hur som helst slänga iväg alla mina tankar och all min styrka till alla poliser, brandmän och ambulanspersonal ikväll.
 
Man känner sig ju totalt hjälplös! Få ett slut på detta nu! Låt inga fler skadas eller råka illa ut! 
 
 

Kommentera inlägget här :